Un dels problemes principals que em trobo quan les colles em demanen assessorament, és que hi ha molt desconeixement i confusió sobre com funcionen els diferents mètodes d’estampació que hi ha al mercat, i sobretot, encara hi ha més desconeixement sobre quins requisits ha de tenir un disseny per poder-lo estampar, depenent de la tècnica triada.
Si teniu un dissenyador dins la colla, és important que conegui bé la tècnica d’estampació triada per a produir el marxandatge. Si no teniu dissenyador, us recomanem que en busqueu un d’especialitzat en aquest camp, per a estalviar-vos problemes o sobrecostos imprevistos d’última hora.
En aquesta entrada us parlaré de com dissenyar samarretes per a estampació digital DTG:
L’estampació a tot color directe a peça DTG (Direct to Garment) és un sistema que ha revolucionat el mercat en els últims 10 anys. Es tracta d’una impressora que aprofita la tecnologia de capçals de les impressores ink jet (si, com les impressores domèstiques que tots tenim a casa) però amb mides i tintes adaptades per a imprimir sobre tèxtil directament. El gran avantatge d’aquest sistema és que pot imprimir en qualitat fotogràfica qualsevol imatge, i que les peces s’estampen d’una en una, per el que no calen uns mínims d’estampació com passa amb la serigrafia. El desavantatge és que els consumibles i costos són força més cars que la serigrafia.
- Recomanem utilitzar imatges sense fons .png. La majoria de sistemes DTG tenen un software per enviar la imatge a imprimir des d’un ordinador. És recomanable que les imatges tinguin la qualitat suficient i a alta resolució (almenys 300 píxels per polsada), i que no tinguin color de fons, és a dir, amb fons transparents. El millor format d’imatge per a això és el .png.
- Gestió correcte del perfil de color. Els formats .png, per desgràcia, només accepten perfils de color RGB, és a dir basats en els colors bàsics de la llum (Red, Green, Blue). Per a imprimir, no obstant es fa servir la quadricromia estàndard CMYK (cyan, magenta, yellow, black), i això complica la gestió del color. És normal trobar-se que les imatges canvien molt de la pantalla a l’estampació. Per corregir això, recomanem fer el disseny en CMYK, i abans d’enviar-lo al proveïdor, convertir-lo a RGB i guardar-lo en un arxiu .png.
No feu mai cap disseny en perfil RGB, perque els colors de pantalla mai seran iguals en la impressió. Cal fer servir sempre CMYK. - Sistema vàlid només per a peces de cotó. Aquest sistema només és apte per a peces que tinguin almenys un 80% de cotó. A banda de samarretes, es poden estampar texans, dessuadores, vambes de roba, gorres…
- Es pot imprimir a tot color, en qualitat fotogràfica. Amb aquest sistema no cal utilitzar colors plans o trames de puntets. Es pot estampar perfectament una foto.
- Admet degradats, textures, ombres… No hi ha limitacions creatives per al vostre dissenyador, sempre que controli bé els perfils de color que hem anomenat abans.
- No es pot imprimir damunt de les costures. Igual que la serigrafia.
Si pertanys a una colla de folkclore o cultura popular (gegants, bestiari, balls populars, diables, castellers…) i voleu fer samarretes per a vendre. Et recomano que et descarreguis gratuïtament la meva guia “Els 10 errors comuns quan es fan samarretes per a vendre”. Us pot ser molt útil!.