Blog

Tiratge Minim Vs Minim Viable

Últimament, vàries colles m’heu fet aquesta pregunta: “Quina és la quantitat mínima de samarretes a estampar?”. Els que heu pogut parlar amb mi directament sabreu que normalment dic: depèn.

De què depèn?, depèn del sistema d’estampació, depèn del tipus de samarreta escollida, depèn de la quantitat de samarretes a estampar, depèn del cost del dibuix a estampar. Depèn molt de tots aquests factors, i entendreu que no és precisament senzill respondre a la pregunta “Quina és la quantitat mínima?”.

En realitat, tant en serigrafia, com en digital directa a peça DTG, com en vinil, o transfer, no existeix una quantitat mínima de productes a estampar. Podríeu demanar estampar 1 sola samarreta, si voleu. El cas és que probablement no us surt a compte. Vaig a fer un exercici d’exemple: Suposem que estamparem 1 sola samarreta en serigrafia a 1 sol color, amb el cost de fer un dibuix senzill:

  • Preu d’una samarreta: 2 €
  • Preu de la posada en màquina en serigrafia per 1 color: 35 €
  • Preu de l’estampació d’una unitat a 1 color: 32 €
  • Preu d’un disseny senzill: 60 €
  • Preu de l’enviament a Catalunya: 6 €
  • TOTAL: 135 €

És possible?, és clar que sí! Tot és possible. Estaries disposat a pagar aquest preu?

Que passa si en lloc d’una samarreta n’imprimim 100?:

  • Preu de 100 samarretes: 200 €
  • Preu de la posada en màquina en serigrafia per 1 color: 35 €
  • Preu de l’estampació de 100 unitats a 1 color: 47 €
  • Preu d’un disseny senzill: 60 €
  • Preu de l’enviament a Catalunya: 6 €
  • TOTAL: 348 €
  • PREU UNITAT: 3,48 €

És per això que la majoria d’estampadors de serigrafia limiten la quantitat mínima dels tiratges, (normalment a 50 ó 100 uds.) perquè el preu es dispara i no és viable ni per a l’estampador, ni per al client, de fet. De fet, cada cop que alguna colla em pregunta “Quina és la quantitat mínima?”, sempre penso que la pregunta està mal formulada.

Per a mi la pregunta correcta seria: Quin és el tiratge mínim viable?

En lloc de preguntar primer les tarifes als estampadors, el que jo recomano és començar el procés de càlcul exactament al revés:

Quin és el preu de venda o PVP?
No és el mateix si voleu vendre la samarreta a un preu popular de 10 € que a un preu de 18 €.
Primer ens cal saber quin és el preu que els membres i seguidors de la colla estarien disposats a pagar per a comprar el marxandatge.

Definir el preu màxim de cost per unitat
Recomano que el preu de cost sigui el 50% o menys del preu de venda
Si voleu vendre la samarreta a 10 €, a la colla li ha de costar 5 € o menys. De tal manera que amb unes vendes de només el 50% com a mínim, cobreixes costos i la colla ja no hi perd diners.
I si es venen totes les samarretes, heu duplicat el cost. Si finalment pugeu el preu de venda a 12 €, doncs encara hi teniu més marge de guany.

A partir del preu de cost, decidim la resta:
Ja que és molt més fàcil definir quines característiques haurà de tenir la samarreta, per ajustar-se a aquest cost màxim per unitat que hem definit:

  1. Quin model de samarreta escollim?
    Hi ha diferents qualitats i diferents preus de samarretes. Les samarretes orgàniques són més cares, però estan més ben valorades i les pots fer pagar més cares, per exemple.
  2. Quants colors podem estampar dins el nostre cost estimat?
    A més colors en serigrafia, més cara surt la unitat. Però amb més color, la samarreta és més vistosa i es ven millor: cal trobar el punt d’equilibri.
  3. Quina quantitat mínima cal fer estampar per a ser viable?
    A més quantitat de samarretes, més econòmic et surt el cost per unitat. A menys quantitat, és més fàcil que es puguin vendre totes.
  4. I amb tot això, sabrem com haurà de ser el disseny:
    Arribats a aquest punt, ja sabrem tots els condicionants que ha de complir el disseny: si ha de ser per serigrafia o no, si ha de tenir un nombre determinat de colors, etc.

Us puc ben assegurar que seguint aquesta metodologia, el 99% dels projectes de marxandatge són viables. Risc mínim garantit.

Amb tot això que us he explicat en el blog avui, espero que entengueu perquè no dono mai tarifes de preus a cap colla. Prefereixo poder assessorar i pressupostar personalment cada projecte que m’encarreguen, i trobar la millor solució, seguint aquesta metodologia que us acabo d’explicar.

Aquests són els punts forts del meu servei: Assessorament + Disseny + Estampació.

Com a dissenyador especialitzat en samarretes, vull que les colles tinguin un marxandatge que llueixi, és clar. Però també vull que les colles quedin satisfetes al 100%, sinó no em tornarien a contractar, no trobes? 😉

Bé, amb tot això, si necessiteu que us doni un cop de mà amb els projectes de marxandatge de la vostra colla, no dubteu a fer clic:

DEMANA ASSESSORAMENT GRATUÏT AQUÍ

Publicacions relacionades